Sean Baker - Verenigde Staten - 2024 - 139
met Mikey Madison, Paul Weissman, Lindsey Normington, ...
Filmfestival Cannes 2024: winnaar van de Gouden Palm
Online tickets - Selecteer een speeluur
Sean Bakers Gouden Palm-winnaar ‘Anora’ is opnieuw een schot in de roos. Na ‘Tangerine’, ’The Florida Project’ en ‘Red Rocket’ is dit een mooie toevoeging aan zijn unieke oeuvre dat diep naar de wortels van de Amerikaanse samenleving graaft. Gemarginaliseerde groepen, veelal sekswerkers, worden door Baker op de voorgrond geplaatst en geportretteerd als kleurrijke persoonlijkheden met een levensverhaal dat de witte middenklasse nauwelijks kan verzinnen.
Anora, een jonge prostituee uit Brooklyn, krijgt haar kans op een Assepoester-verhaal wanneer ze de zoon van een oligarch ontmoet en impulsief met hem trouwt. Zodra het nieuws Rusland bereikt vertrekken zijn ouders prompt naar New York om het huwelijk te laten ontbinden. De start van een energetische film, mede dankzij een fenomenale Mikey Madison, die je van begin tot eind bij het nekvel neemt om je vervolgens in een warm Sean Baker nestje neer te leggen voor een dutje.
FR
Anora, une jeune travailleuse du sexe de Brooklyn, a la chance de vivre une histoire à la Cendrillon lorsqu’elle rencontre le fils d’un oligarque et l’épouse impulsivement. Lorsque la nouvelle parvient en Russie, son conte de fées est menacé car les parents du fils partent pour New York afin de faire annuler le mariage.
EN
Anora, a young sex worker from Brooklyn, gets her chance at a Cinderella story when she meets and impulsively marries the son of an oligarch. Once the news reaches Russia, her fairytale is threatened as the parents set out for New York to get the marriage annulled.
Another marvelous chronicle of America’s strivers by writer-director Sean Baker given some extra pizzazz by Mikey Madison’s brassy performance, Anora is a romantic drama on the bleeding edge.
★
“It is a terrific performance from Madison, who owns the screen, and Eydelshteyn’s turn as the shiftless Vanya is also very watchable. Baker’s film-making is muscular and fluent” - ★★★★ The Guardian
”... The story reaches a new pitch of Coen brothers-style black comedy. Then, just when you think you have it worked out, Baker hits you with a final scene of sobering poignancy.” - ★★★★★ The Times (UK)